Aktualności
FOSFAN – tradycja zobowiązuje

Wiedza i bogate doświadczenie w zakresie produkcji i stosowania nawozów są naszym głównym atutem na szybko zmieniającym się rynku.

mówi Piotr Styrczula. Z zastępcą dyrektora handlowego ds. sprzedaży krajowej w firmie FOSFAN SA o nowych produktach, handlowych trendach i zaufaniu do marki, które jest jednym z największych atutów firmy rozmawiał Michał Gradowski z Biznesu Ogrodniczego.

Pełny wywiad można przeczytać tutaj.

 

Jak ocenia Pan miniony sezon, czy założenia handlowe zostały zrealizowane?

Miniony sezon nie należał do najłatwiejszych. Jak wiadomo, sprzedaż nawozów w głównej mierze determinowana jest przebiegiem pogody, a ta w ubiegłym roku nie rozpieszczała zarówno większych plantatorów, jak i hobbystów. Niekorzystne warunki pogodowe panujące praktycznie w całej Polsce, zwłaszcza susza na początku wiosny, ograniczyły wysiew nawozów m.in. pod trawniki, iglaki oraz tych przeznaczonych do nawożenia sadów czy dużych plantacji warzyw i owoców. Jednak, pomimo niesprzyjającej aury, udało nam się osiągnąć zadawalający wynik i zrealizować zakładane cele handlowe. Było to możliwe m.in. dzięki wprowadzeniu nowych produktów w kategorii nawozów plantatorskich, opartych na nowej formule pozwalającej lepiej wykorzystać składniki pokarmowe z nawozu.

Czy nowe opakowania nawozów płynnych i krystalicznych przełożyły się na większą sprzedaż?

Marka Fructus to dzisiaj szeroki wachlarz produktów zarówno granulowanych, jak i krystalicznych, płynnych i naturalnych. Historia marki sięga początku lat 70. XX w., kiedy produkowane były wyłącznie nawozy posypowe. W ciągu ostatnich kilkunastu lat udało nam się znacząco rozbudować ofertę asortymentową. Nie ukrywamy jednak, że nawozy granulowane stanowią główny element naszej oferty handlowej i tak pewnie jesteśmy postrzegani na rynku. Jednak – chcąc zwiększać rozpoznawalność marki, a przede wszystkim nasze udziały w tej kategorii – wprowadziliśmy nowe opakowania nawozów płynnych i krystalicznych. Pomimo bardzo dużej konkurencji w tym segmencie  produktów, z zadowoleniem mogę stwierdzić, że odnotowaliśmy wzrost sprzedaży nawozów płynnych i krystalicznych w porównaniu z poprzednim rokiem. Mam nadzieję, że jakość naszych produktów w połączeniu z atrakcyjnością szaty graficznej pozwoli nam utrzymać trend wzrostowy w tej grupie produktów.

 

Jakie są najważniejsze plany firmy – te na najbliższy sezon i długofalowe? Jakich nowości można się spodziewać w ofercie?

Fructus to zarówno nawozy przeznaczone dla rynku hobby, jak i dla profesjonalistów. Oba te kierunki są dla nas bardzo istotne, dlatego co roku staramy się uatrakcyjniać naszą ofertę poprzez wprowadzanie nowości. Podobnie będzie także w następnym sezonie. Jest jeszcze za wcześnie, aby zdradzać szczegóły, powiem tylko, że pracujemy nad nowymi produktami m.in. w obrębie nawozów do pielęgnacji trawników. Warto w tym miejscu wspomnieć, że w tym sezonie wprowadziliśmy do oferty nawozy krystaliczne w saszetkach 10 g – produkt z kategorii impulsowych, które klient kupuje „przy okazji”. Bardzo dobre przyjęcie tego produktu przez rynek potwierdziło wiosenne zatowarowanie, co utwierdziło nas w przekonaniu, że był to dobry krok.

Natomiast w obrębie nawozów profesjonalnych wprowadziliśmy do oferty dwa nowe produkty: Fructus Vena Complex oraz Fructus Truskawka Forte, które dzięki nowej formule charakteryzują się wyższą koncentracją składników pokarmowych i ich lepszym wykorzystaniem przez rośliny. Nowo wprowadzone produkty wymagają zaangażowania i wsparcia zarówno merytorycznego, jak i marketingowego, dlatego też w tym i nadchodzącym sezonie będziemy skupiać się na intensyfikacji działań, których celem jest zwiększenie wolumenu sprzedaży tych produktów na rynku profesjonalnym.

 

Gdyby miał Pan wskazać główne przewagi konkurencyjne firmy FOSFAN na hobbystycznym rynku ogrodniczym, jakie czynniki wymieniłby Pan w pierwszej kolejności?

FOSFAN to firma z kilkudziesięcioletnią tradycją w produkcji nawozów. Mamy bogate doświadczenie zebrane na rynku rolniczym. Duży udział w naszej sprzedaży stanowi także eksport. Specjalizujemy się w produkcji granulatów – w mojej ocenie to tu tkwi nasza największa przewaga konkurencyjna. Wiele produktów na rynku ogrodniczym to dzisiaj produkty mieszane (blendingi) lub produkowane w technologii nie pozwalającej uzyskać nawozu w formie granulatu, są to różnego rodzaju formy łupków, pelletów itp., które często utrudniają właściwą aplikację nawozu. Nasze produkty powstają z form pylistych – tak, aby w procesie technologicznym przyjąć postać granul, które charakteryzują się homogenicznością składu. Obrazowo można powiedzieć, że w każdej granuli jest deklarowany przez nas skład nawozu, co jest bardzo istotne z punktu widzenia prawidłowego odżywiania roślin.

 

Niedawno marka Fructus została nagrodzona przez Prezydenta Miasta Szczecina w plebiscycie „Zrobione w Szczecinie”. Czy tego typu wyróżnienia, podkreślanie zaangażowania na lokalnym gruncie i historii marki mają znaczenie dla konsumentów?

Marka „Zrobione w Szczecinie” jest przyznawana szczecińskim produktom lub usługom wyróżniającym się wysoką jakością oraz kreującym pozytywny wizerunek Szczecina. Jest to więc dla nas bardzo cenne wyróżnienie i jednocześnie nobilitacja – potwierdzenie przynależności do regionu, z którym od samego początku istnienia firmy jesteśmy związani. Mam nadzieję, że w dobie poszukiwania produktów wysokiej jakości, wyprodukowanych w Polsce będzie to znacząca rekomendacja dla konsumentów.

 

Jakie są najważniejsze cele strategii marketingowej firmy na najbliższe lata?

Monitorujemy stale rynek w naszej branży, podsumowujemy dotychczasowe działania w zakresie marketingu i skuteczność naszych metod docierania do odbiorców. Wyciągamy wnioski i staramy się zoptymalizować przekaz skierowany do klientów. Dzisiejszy konsument jest coraz bardziej wyedukowany i świadomy, dlatego też forma komunikacji musi być dostosowana do jego oczekiwań. Z całą pewnością działania marketingowe będziemy realizować wielopłaszczyznowo, inny przekaz budując dla rynku hobby, a inny dla rynku profesjonalnego. Będziemy kontynuować i rozwijać wiele naszych pomysłów z poprzednich lat, chcemy też wprowadzić nowe rozwiązania i programy skierowane zarówno do naszych dystrybutorów, jak i konsumentów. Dla marki Fructus istotne jest kontynuowanie działań reklamowych w celu zwiększania jej świadomości oraz rozpoznawalności. W ostatnich latach obserwujemy coraz większe zainteresowanie prowadzeniem miniupraw własnych warzyw i owoców w grupie młodszych konsumentów, dla których korzystanie z nowoczesnych kanałów komunikacji i Internetu jest podstawą zdobywania wiedzy. Dlatego będziemy intensyfikować naszą obecność marketingową w tej przestrzeni komunikacyjnej.